Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w kierowaniu samochodem oraz historia ubezpieczenia to nie jedyne składniki, które kształtują wysokość polisy. Równie znaczące jest to, jakim jeździsz samochodem, a niewątpliwie, jaką posiada on pojemność silnika. Im będzie większa, tym więcej zapłacisz za umowę. Już na etapie kupienia pojazdu zastanów się, czy potężne auto jest Ci konieczne. Niewątpliwie, jeśli koniecznie musisz jeździć SUV-em z potężną objętością silnika, nie prowokujemy Cię do zmiany woli. Licz się jednakże z tym, że za umowę odpowiedzialności cywilnej będziesz musiał zapłacić kategorycznie więcej aniżeli za polisę na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Posiadaczom aut z dużą objętością silnika zarzuca się wyższe zagrożenie spowodowania wypadku. Przy większej pojemności samochód potrafi osiągać wyższą prędkość. Towarzystwa ubezpieczeniowe przyjmują zatem banalne przypuszczenie: ktoś kto posiada takiego rodzaju auto, wcześniej bądź później będzie pragnął sprawdzić jego potencjał na jezdni.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Koszt umowy ubezpieczeniowej dla pojazdu z pojemnością silnika ponad 3500 cm3 potrafi być ponad 60% większa niż dla auta z pojemnością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu minionego roku kierowcy aut płacili średnio za ochronę odpowiedzialności cywilnej:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na uwadze opisany podział łatwo zauważyć, że składka OC gwałtownie wzrasta przy objętości silnika powyżej 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za auto z ogromną objętością silnika są takie same dla młodych i starszych posiadaczy aut? Zrealizowaliśmy kalkulację opłat polis OC na przykładzie dwóch posiadaczy aut w odmiennym wieku. Obaj właściciele mają bliźniaczy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji przerabialiśmy tylko pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni kierowca z kompletnymi zniżkami zapłaci za najmniejsze OC odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od roku posiada uprawnienia do kierowania samochodu i nie ma nadal ulg w OC musi się liczyć ze znacznie wyższą stawką za przymusowe OC:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja można zauwazyć różnica między najtańszym i najdroższym OC dla młodocianego użytkownika wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości zwyżek są zbliżone, ale tylko procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Tak młodzi, jak i doświadczeni posiadacze samochodów muszą zapłacić więcej za OC samochodu z wielką objętością silnika. Jednak najmłodsi posiadacze muszą w związku z tym wyłożyć z portfela definitywnie więcej pieniędzy. Z tej przyczyny, to głównie oni będą musieli rozważyć, czy nie korzystniej na start nabyć poniekąd “słabszy” samochód.
A co z kierowcami, którzy mają wszak samochód z ogromną pojemnością silnika i nie planują go zmieniać? Zalecamy im zestawienie propozycji kilku zakładów ubezpieczeń i wybór tego, jakie będzie najmniej restrykcyjne w wycenie ryzyka ubezpieczeniowego.